Peugeot 203 Bâché

home specificaties  |  authentique  |  links  |  blog

Peugeot 203 U8 weblog

blog home

weblog 2013
weblog 2012
weblog 2011
weblog 2010
weblog 2009

2009

augustus

ophalen

Vandaag gaan we onze nieuwe Peugeot 203 U8 ophalen, helemaal uit Almelo. We zoeven in onze Alero over de A1 en in een kleine 2 uur zijn we er. Na het uitwisselen van wat geld en papieren starten we om een uur of 4 de reis naar huis. Helaas staan we binnen het uur alweer stil. De motor loopt heet en het olie druk lampje brand. Niet leuk, we moeten nog 150 kilometer.

We laten de auto afkoelen en geven 'm nieuwe koel vloeistof en een extra scheutje olie. Als we willen starten gebeurt er helemaal niets, accu zal wel leeg zijn. We keren de Alero en proberen het met start kabels, nog steeds niks. Onze technische kennis om het probleem op te lossen schiet duidelijk te kort dus bellen we de ANWB. Na een minuut of 10 arriveert een enthousiaste monteur, een Peugeot 203, dat moet hij zien. Na 2 minuten heeft hij de 203 weer aan de praat. De startkabel ging wat stroef waardoor de start schakelaar net niet ver genoeg werd omgehaald, weten wij veel. Gelukkig wist deze ANWB topper het wel. Nadat hij wat foto's van de Peugeot gemaakt had vervolgen wij onze reis weer.

We hadden onze route van Almelo naar Hoorn zoveel mogelijk via binnen wegen gepland. Maar bij Zwolle ontkomen we er niet aan, we moeten een stukje over de snelweg. Met een gangetje van 60 Km per uur draaien we de A28 op. We vrezen getoeter, opgestoken middelvingers en verwijzingen naar het voorhoofd. Niets van dat al, opeens blijkt niemand in het verkeer last te hebben van haast, stress of korte lontjes. Het is loeidruk, spits uur, maar iedereen houd in, laat ons rustig invoegen en zwaaien ons vrolijk toe. Een heel bijzondere en leuke ervaring.

Als we, nadat we probleemloos door Flevoland zijn gesneld, op de Houtrib dijk rijden hebben we vergelijkbare ervaringen. Harder dan 70 wil de 203 niet. We gaan zoveel mogelijk rechts, half op de vluchtstrook, rijden zodat andere auto's ons gemakkelijk in kunnen halen. Inhalen doen ze wel maar passeren niet. Veel auto's blijven eventjes naast ons rijden om de oldtimer goed te kunnen zien. Op zoveel belangstelling hadden we echt nooit gerekend.

Om een uur of half 9 beginnen we aan de laatste etappe, van Enkhuizen naar Hoorn. Spannend want we krijgen de verlichting niet aan en het begint toch al wat te schemeren. Gelukkig wordt het wat koeler en we hebben geen last meer van een te hoge motor temperatuur. We redden het net, tegen negenen zijn we thuis. Bijna 5 uur onderweg en bekaf, maar hij heeft het gehaald.

klassieke auto

Wij zijn op zoek naar een klassieke auto, het liefst een Chevy pick-up truck van eind jaren vijfig. Het valt echter niet mee om een, in redelijk staat verkerend, betaalbaar exemplaar te vinden. We speuren internet af en vinden wat in het oosten van het land. Een heel eind rijden vanuit Hoorn dus we zoeken of we daar in de buurt nog meer kunnen vinden. Ons oog valt op een advertentie waarin een Peugeot U8 pick-up wordt aan geboden. Aan een Peugeot hebben we nooit gedacht maar hij zie er leuk uit en valt binnen budget. We gaan kijken.

Ons Peugeootje staat, in een grote loods, als enige Fransoos te midden van prachtige klassieke Amerikanen. Allemaal heel mooi, maar veel te groot, veel te duur en we willen absoluut een pick-up. De 203 kan ons echter wel bekoren, een leuke auto om te zien, in redelijke staat en past onder de carport. Ook als is het geen Chevrolet, eigenlijk is het precies wat we zoeken. We worden het snel eens met de verkoper en spreken af de auto de volgende dag op te halen.

© Suzet